Po publikacji artykułu dotyczącego powolnego pociągu EIC Chrobry, napisały do nas PKP Polskie Linie Kolejowe. Spółka zwraca uwagę, że prace prowadzone na magistrali między Poznaniem a Szczecinem nie stanowią przeszkody w tym, by EIC Chrobry kursował szybciej.
Po publikacji kolejnego już tekstu o najwolniejszym ekspresie w kraju,
którym jest EIC Chrobry, odezwały się do nas Polskie Linie Kolejowe prosząc o publikację swojego punktu widzenia na sprawę.
– Czas podróży koleją uwzględnia nie tylko możliwości infrastruktury, ale także m.in. liczbę pociągów na trasie, długość zaplanowanych postojów na stacjach i przystankach oraz tabor wykorzystywany przez przewoźnika – napisały PLK i dodają, że czas przejazdu pociągu EIC Chrobry z Poznania do Szczecina mógłby być o 12 minut krótszy, gdyby przewoźnik przy ustalaniu rozkładu jazdy zgłosił odpowiednią lokomotywę oraz zmianę kierunku jazdy pociągu na stacji Poznań Główny.
– Przewoźnik, mimo sugestii PKP Polskich Linii Kolejowych SA, wybrał trasę pociągu przez Poznań Franowo oraz podjął decyzję o braku zmiany lokomotywy – czytamy.
Zdaniem PKP PLK państwowy operator zgłosił zamiar zmiany trasy przejazdu w obrębie poznańskiego węzła kolejowego oraz lokomotywy w momencie, kiedy nie można było już wprowadzić zmian (po wytrasowaniu pociągów z otoczeniem). Mimo to była jeszcze możliwość, by to zmienić.
– Wprowadzenie zmian wymagałoby dostarczenia zgody od innych przewoźników. Takiej zgody PKP Intercity nie dostarczyło do PLK – czytamy.
Stanowisko PKP IntercityDo pisma PKP PLK odniosło się rano 27 lutego PKP Intercity. Nowe stanowisko, przesłane po godzinie 15. 27 lutego, przedstawiamy w całości.
"Czas przejazdu pociągu "Chrobry" w relacji Warszawa – Szczecin wydłuży się od korekty marcowej. PKP Intercity podejmuje jednak konkretne działania, by możliwie skrócić czas przejazdu wskazanego pociągu.
Przetrasowanie pociągu Chrobry przez stację Poznań Franowo wydłuża czas jazdy wskazanego pociągu na odcinku Warszawa – Poznań, natomiast eliminuje konieczność wymiany lokomotywy, co z kolei pozwala na skrócenie postoju w stacji Poznań Główny, a to rekompensuje przejazd trasą okrężną.
Od korekty marcowej na odcinku Warszawa Centralna – Szczecin Główny łączny czas przejazdu pociągu „Chrobry” wydłuży się względem obecnego. Zmieni się to już w kwietniu kiedy na odcinku Warszawa Centralna – Szczecin Główny łącznie czas przejazdu skróci się o 10 min. Największą różnicę pasażerowie odczują od 7 maja kiedy na trasie Warszawa Centralna – Szczecin Główny łącznie czas skróci się o 24 minuty względem obecnego. Największą oszczędność czasową pociąg zyska na odcinku Poznań Główny – Szczecin Główny i pojedzie szybciej o 22 minuty.
W drodze powrotnej od marcowej korekty czas jazdy pociągu „Chrobry” również na ten moment nię wydłuży się. Na całej trasie Szczecin Główny – Warszawa Centralna będą to 2 minuty. Od 7 maja czas przejazdu pociągu skróci się łącznie o 16 minut. Tak jak w relacji do Szczecina, tak w powrotnej największe przyspieszenie czasowe pociąg zyska na odcinku Szczecin Główny – Poznań, gdzie czas przejazdu skróci się o 13 minut.
Wydłużenie przejazdu do Szczecina w głównej mierze wiąże się z ograniczeniami obowiązującymi w związku z modernizacją linii numer 351 pomiędzy Poznaniem a Szczecinem. Na skrócenie czasu przejazdu można liczyć od 1 kwietnia, zakładając terminowe zakończenie prac skutkujących ruchem jednotorowym na odcinku Dolice – Kolin. Kolejnej znaczącej poprawy oczekujemy od 7 maja, kiedy kończy się okres wprowadzonych ograniczeń prędkości na odcinku Stargard - Kolin."